Pasterov zavod

Pretraga
Ćir | Lat
Ćir | Lat
Ćir | Lat

Kontrola faktora životne sredine

Odsek za obezbeđivanje i kontrolu kvaliteta po ISO 17025

Centar za higijenu i humanu ekologiju je akreditovan od 2005. godine prema standardu SRPS ISO/IEC 17025. (Sertifikat o akreditaciji br 01-147). Centar za higijenu i humanu ekologiju je akreditovan za sledeće vrste ispitivanja i aktivnosti:

  • Fizička, hemijska, senzorska i mikrobiološka ispitivanja vode

  • Fizička, hemijska, senzorska i mikrobiološka ispitivanja hrane

  • Hemijska ispitivanja hrane za životinje.

  • Hemijska ispitivanja duvana i duvanskih proizvoda.

  • Fizička, hemijska i senzorska ispitivanja predmeta opšte upotrebe

  • Mikrobiološka ispitivanja predmeta opšte upotrebe.

  • Fizička i hemijska ispitivanja vazduha (ambijentalni vazduh)..

  • Uzorkovanje vode i hrane u svrhu fizičko-hemijskih i mikrobioloških ispitivanja.

  • Uzorkovanja uzoraka sa površina u svrhu mikrobioloških ispitivanja..

  • Uzorkovanje vazduha u svrhu fizičko-hemijskih ispitivanja.

U Obimu akreditacije, detaljno su navedene su sve metode ispitivanja za koje Centar poseduje akreditaciju.

Odsek za obezbeđivanje i kontrolu kvaliteta po ISO 17025 je odgovoran za sprovođenje aktivnosti za obezbeđenje i kontrolu kvaliteta akreditovanih aktivnosti u Centru za higijenu i humanu ekologiju. U tu svrhu planira, razvija i nadgleda sistem kvaliteta i obezbeđuje njegovu usklađenost sa važećom regulativom i smernicama.

Odsek donosi planove rada, ciljeve i aktivnosti za njihovo ostvarenje. Nadgleda izvršenje usvojenih planova preko izveštaja koje podnose šefovi odeljenja i druga odgovorna lica. Odsek je odgovoran je za obezbeđivanje procesa potrebnih za utvrđivanje, primenu i održavanje sistema menadžmenta kvaliteta u skladu sa međunarodnim standardom SRPS ISO 17025. Obezbeđuje da se sistem menadžmenta, koji se odnosi na kvalitet rada u laboratoriji, neprekidno sprovodi i prati. Odsek Izveštava najviše rukovodstvo o delotvornosti i stanju sistema kvaliteta kao i o svim potrebama za njegovim poboljšanjem. Kontroliše dokumentovanje postupaka u Centru odgovarajućim standardnim operativnim procedurama i uputstvima, odnosno vrši kontrolu dokumenata iz sistema kvaliteta. Izrađuje godišnji raspored internih provera sistema kvaliteta i sprovodi interne provere. Rukovodi aktivnostima koje slede nakon internih i eksternih provera da bi se obezbedilo otklanjanje utvrđenih neusaglašenosti sprovođenjem korektivnih mera. Odsek prati realizaciju planiranih obuka. Prati aktivnosti vezanih za uvođenje novih metoda u rad, aktivnosti oko validacije i verifikacije metoda, aktivnosti oko proračuna mernih nesigurnosti metoda, aktivnosti za izradu kontrolnih karti u laboratoriji, aktivnosti u učestvovanju u među-laboratorijskim ispitivanjima. Na Odseku se vrši preispitivanje anketa o zadovoljstva korisnika i učestvuje u rešavanju prigovora korisnika. Odsek izrađuje periodične izveštaje o rezultatima međulaboratorijskog poređenja, o opremi, o validaciji metoda, o povratnim informacijama od korisnika, o korektivnim merama, prigovorima, o promenama u obimu i vrsti posla, u skladu sa standarom SRPS ISO/IEC 17025.

U cilju uspešne saradnje sa svim korisnicima usluga Odsek je u saradnji sa pravnom službom definisao Opšte uslove poslovanja IZJZ Niš. Definisao je da se na osnovu važećih procedura i uputstava, svi poslovi se obavljaju na osnovu Zahteva za ispitivanje, i na osnovu Ugovora (Zahtev za sklapanje ugovora). Za procenu usaglašenosti rezultata ispitivanja dobijenih tokom rada, primenjuje se Binarno Pravilo odlučivanja, sadržano u Uputstvu UP.06.11 Pravilo odlučivanja.

Na osnovu dokumentacije sistema menadžmenta koje je definisao Odsek za obezbeđivanje i kontrolu kvaliteta po ISO 17025, rezultati ispitivanja se odnose samo na ispitivani uzorak. Izveštaj o ispitivanju koji izdaje Centar za higijenu i humanu ekologiju se ne sme umnožavati, izuzev u celini i uz saglasnost IZJZ Niš.

Kada laboratorija nije odgovorna za fazu uzorkovanja, rezultati se primenjuju na uzorak onakav kakav je primljen. Laboratorija se odriče odgovornosti o podacima o uzorku i uzorkovanju, koji su dobijeni od korisnika usluga. Izveštaj o ispitivanju ne sme se koristiti za deklarisanje, označavanje i reklamiranje hrane i predmeta opšte upotrebe.

INFORMACIJE ZA KORISNIKE USLUGA

1) Obim akreditacije Instituta za javno zdravlje Niš

2) Sertifikat o akreditaciji

3) Politika kvaliteta Centra za higujenu i humanu ekologiju

4) Politika poštovanja nepristrasnosti i obezbeđivanje poverljivosti u postupcima ispitivanja u Centru za higijenu i humanu ekologiju

5) Opšti uslove poslovanja IZJZ Niš

6) Zahtev za ispitivanje

7) Zahtev za sklapanje ugovora

8) Izjava o usaglašenosti
Kada korisnik usluga zahteva procenu usaglašenosti rezultata ispitivanja, u Centru za higijenu i humanu ekologiju primenjuje se Binarno pravilo odlučivanja, opisano u Uputstvu UP.06.11 Pravilo odlučivanja (u skladu sa uputstvom ILAC-G8:09/2019, tačka: 4.2.1 Binarno pravilo odlučivanja). Korisnik usluga može zahtevati i neko drugo Pravilo odlučivanja opisano u uputstvu UP.06.11. U uputstvu su opisana četri Pravila odlučivanja:

  1. Binarno Pravilo odlučivanja (Binary Statement for Simple Acceptance Rule) (zaštitni opseg, 𝑤=0))
  2. Binarno Pravilo odlučivanja sa zaštitnim opsegom (zaštitni opseg, 𝑤=TL – AL) (Binary Statement with Guard Band)
  3. Ne-binarno Pravilo odlučivanja sa zaštitnim opsegom (w=U) (Non-binary Statement with Guard Band )
  4. Pravilo sa kalkulisanim zaštitnim opsegom

Korisnik usluga može zahtevati od laboratorije Pravilo odlučivanja koje nije navedeno u uputstvu i koje je u skladu sa njegovim potrebama.
Korisniku se savetuje, da pre podnošenja Zahteva za izdavanjem Izjave o usaglašenosti, obavi konsultaciju sa stručnim osobljem laboratorije u vezi izbora Pravila odlučivanja, koje će uzeti u obzir nivo rizika (kao što su lažno prihvatanje i lažno odbijanje i statističke pretpostavke).

9) Prigovori
Korisnik može uputiti prigovor u vezi sa aktivnostima Centra za higijenu i humanu ekologiju. Rešavanje prigovora se obavlja u skladu sa dokumentovanom procedurom PR.14 Procedura rešavanja prigovora. Centar za higijenu i humanu ekologiju će:
– razmotriti opravdanost prigovora, i izvršiti preispitivanje svih iformacija u vezi sa prigovorom
– preduzeti odgovarajuće mere za rešavanje prigovora
– podnosioca prigovora obavestiti ishodu prigovora.

Kontrola uzoraka-uzorkovanje, laboratorijska analiza, stručno mišljenje o zdravstvenoj ispravnosti/bezbednosti hrane i predmeta opšte upotrebe (pou)

  1. Kontrolu uzoraka klijent obavlja: dostavljanjem uzoraka lično ili putem brze pošte. Mesto predaje uzoraka je Institut za javno zdravlje Niš, odnosno Odeljenje za prijem materijala i izdavanje rezultata (Ulaz br. 5 preko puta laboratorije Vatreno oko). Radno vreme Odeljenja radnim danima je u intervalu od 07:30 do 15:30.

  2. Uzorak se predaje sa pratećom dokumentacijom (minimum popunjen Zahtev za ispitivanje sa detaljnim podacima o uzorku). Ukoliko je klijent sam obavio uzorkovanje, Centar se odriče od odgovornosti za fazu uzorkovanja i analize se rade na uzorku onakav kakav je primljen od klijenta. Ukoliko je uzorkovanje obavilo stručno lice Centra, Centar garantuje pouzdanost analiza i rezultati analiza imaju profesionalni karakter.

  3. Uzorkovanje je postupak koji profesionalno obavlja stručno lice Centra. Klijent nije stručno lice i nestručnim uzorkovanjem smanjuje se za min 30% pouzdanost analiza (mogućnost kontaminacije uzorka, temperaturni uslovi transporta uzorka, adekvatno pakovanje uzorka i dr. uslovi utiču na kvalitet uzorkovanja). Preporučujemo da uzorkovanje obavi stručno lice Centra (neophodan dogovor sa šefom odeljenja lekarom-specijalistom higijene telefonom 064/8186599 ili mejlom hranaizjznis@gmail.com- za hranu, POU, briseve iz kuhinja i dijetetske suplemente).

  4. Analiza uzorka se obavlja u akreditovanim laboratorijama (Odeljenje za sanitarnu mikrobiologiju i Odeljenje za sanitarnu hemiju). Na navedena odeljenja, uzorak dolazi pod jedinstvenim kodom tj. šifrom i analize se obavljaju na pouzdan i nepristrasan način, u skladu sa standardom laboratorije za ispitivanje. Za procenu usaglašenosti rezultata ispitivanja, primenjuje se Binarno Pravilo odlučivanja, sadržano u uputstvu UP.06.11.

  5. Nakon završenih analiza uzoraka, na Odeljenju za prijem uzoraka i izdavanje rezultata, kompletira se Izveštaj o ispitivanju. Sve informacije o klijentu-vlasniku uzoraka i toku analiza smatraju tretiraju se kao poverljive. Izveštaj o ispitivanju se odnosi samo na analizirani uzorak i ne može se koristiti za deklarisanje, označavanje i reklamiranje hrane i predmeta opšte upotrebe.

  6. Stručno mišljenje lekara-specijaliste higijene se izdaje na osnovu kompletnog Izveštaja o ispitivanju (analize urađene na zdravstvenu ispravnost) ukoliko je uzorkovanje izvršilo stručno lice Centra.

  7. Izveštaj o ispitivanju se izdaje klijentu (lično preuzimanje, dostavljanje poštom, dostavljanje putem elektronske pošte) i odnose se samo na analizirani uzorak. Ukoliko se rezultati podižu lično to je moguće učiniti svakim radnim danom u periodu od 07:30 do 15:30. Sve dodatne informacije možete dobiti na telefon 018 4204 013, ili putem mail-a: prijemnohigijena@gmail.com.

  8. Za veći broj uzoraka i kontinuirano ispitivanje kod klijenata-pravnih lica postoji mogućnost sklapanja Ugovora (Zahtev za sklapanje ugovora uz poštovanje Opštih uslova poslovanja IZJZ Niš). Za konsultaciju oko načina sklapanja ugovora na raspolaganju vam je šef odeljenja/odseka (lekar-specijalista higijene) telefonom 064/8186599 ili mejlom hranaizjznis@gmail.com.

  1. Pri predaji zahteva za pruženjem usluge, na osnovu traženih parametara analiza, izrađuje se specifikacija ka Službi računovodstva IZJZ Niš koje obračunava cenu usluga prema važećem cenovniku IZJZ Niš.

  2. Plaćanje se može izvršiti na račun Instituta za javno zdravlje Niš: 840-605667-34

  3. Za sve bliže informacije oko cena usluge i načina plaćanja možete se obratiti Računovodstvu IZJZ Niš na tel. 018/226-448, 018/226-384 lok.113 ili putem mail-a: fakture@izjz-nis.org.rs.

Pitanje klijenta: Da li se uzorci hrane i predmeti opšte upotrebe za analizu mogu doneti lično u prijemno odeljenje Centra za higijenu i humanu ekologiju?

Odgovor IZJZ Niš: Mogu, ali za pouzdan rezultat garantujemo ukoliko uzorkovanje obavi stručno lice iz Instituta. Jedino ukoliko uzorkovanje obavi stručno lice, IZJZ izdaje specijalističko/stručno mišljenje.

Pitanje klijenta: Koje vrste uzoraka hrane i predmeta opšte upotrebe analizirate?

Odgovor IZJZ Niš: Akreditovani parametri su navedeni u obimu akreditacije (OBIM AKREDITACIJE dostupan na linku Akreditacionog tela Srbije http://www.registar.ats.rs/ pod brojem 01-147).

Vrste uzoraka hrane: hrana (sirovine, poluproizvodi, finalni proizvodi u originalnoj amabalaži ili rifuzu), dijetetski proizvodi/dodaci

Vrste uzoraka POU: posuđe i pribor za jelo, ambalaža za pakovanje i čuvanje namirnica i predmeta opšte upotrebe i poluproizvodi za proizvodnju ambalaže, kozmetički proizvode i sirovine za njihovu proizvodnju, sredstva za pranje i čišćenje u domaćinstvu i industriji i sirovine za njihovu proizvodnju, dečije igračke, duvan i duvanske prerađevine

Pitanje klijenta: Koje usluge vezane za bezbednost hrane pružate a koje mi mogu pomoći u odgovornom obavljanju poslova?

Odgovor IZJZ Niš: Ukoliko ste subjekat u poslovanju hranom, potrebno je vodite računa o energetskoj i biološkoj vrednosti hrane (neophodna analiza) kao i o sanitarno-higijenskoj situaciji u objektu za proizvodnju na osnovu bakteriološke analize briseva (neophodan nadzor od strane lekara-specijaliste higijene i uzorkovanje briseva u objektu od strane stručnog lica Centra).

Centar za higijenu i humanu ekologiju Instituta za javno zdravlje Niš zadovoljava zahteve standarda SRPS ISO/IEC 17025 kao laboratorija kompetentna za obavljanje poslova ispitivanja koji su specificirani u SERTIFIKATU O AKREDITACIJI broj 01-147 (OBIM AKREDITACIJE dostupan na linku Akreditacionog tela Srbije http://www.registar.ats.rs/).

Za konsultaciju oko načina pružanja usluga na raspolaganju vam je šef Odeljenja za zdravstvenu ispravnost namirnica i pou (lekar-specijalista higijene) telefonom ili mejlom.

Kontrola uzoraka-uzorkovanje vode za piće, laboratorijska analiza, stručno mišljenje o higijenskoj ispravnosti vode za piće

1. Kontrolu uzoraka klijent obavlja: dostavljanjem uzoraka lično ili putem brze pošte. Mesto predaje uzoraka je Institut za javno zdravlje Niš, odnosno Odeljenje za prijem materijala i izdavanje rezultata (Ulaz br. 5 preko puta laboratorije Vatreno oko). Radno vreme Odeljenja radnim danima je u intervalu od 07:30 do 15:30.

2. Uzorak se predaje sa pratećom dokumentacijom (minimum popunjen Zahtev za ispitivanje sa detaljnim podacima o uzorku). Ukoliko je klijent sam obavio uzorkovanje, Centar se odriče od odgovornosti za fazu uzorkovanja i analize se rade na uzorku onakav kakav je primljen od klijenta. Ukoliko je uzorkovanje obavilo stručno lice Centra, Centar garantuje pouzdanost analiza i rezultati analiza imaju profesionalni karakter.

3. Uzorkovanje je postupak koji profesionalno obavlja stručno lice Centra. Klijent nije stručno lice i nestručnim uzorkovanjem smanjuje se za min 30% pouzdanost analiza (mogućnost kontaminacije uzorka, temperaturni uslovi transporta uzorka, adekvatno pakovanje uzorka i dr. uslovi utiču na kvalitet uzorkovanja). Preporučujemo da uzorkovanje obavi stručno lice Centra (neophodan dogovor sa šefom odeljenja/odseka lekarom-specijalistom higijene telefonom ili mejlom). tel: 064/8186599 email: vodezapiceizjznis@gmail.com

4. Analiza uzorka se obavlja u akreditovanim laboratorijama (Odeljenje za sanitarnu mikrobiologiju i Odeljenje za sanitarnu hemiju). Na navedena odeljenja, uzorak dolazi pod jedinstvenim kodom tj. šifrom i analize se obavljaju na pouzdan i nepristrasan način, u skladu sa standardom laboratorije za ispitivanje. Za procenu usaglašenosti rezultata ispitivanja, primenjuje se Binarno Pravilo odlučivanja, sadržano u uputstvu UP.06.11.

5. Nakon završenih analiza uzoraka, na Odeljenju za prijem uzoraka i izdavanje rezultata, kompletira se Izveštaj o ispitivanju. Sve informacije o klijentu-vlasniku uzoraka i toku analiza smatraju tretiraju se kao poverljive. Izveštaj o ispitivanju se odnosi samo na analizirani uzorak i ne može se koristiti za deklarisanje, označavanje i reklamiranje hrane i predmeta opšte upotrebe.

6. Stručno mišljenje lekara-specijaliste higijene se izdaje na osnovu kompletnog Izveštaja o ispitivanju (analize urađene na zdravstvenu ispravnost) ukoliko je uzorkovanje izvršilo stručno lice Centra.

7. Izveštaj o ispitivanju se izdaje klijentu (lično preuzimanje, dostavljanje poštom, dostavljanje putem elektronske pošte) i odnose se samo na analizirani uzorak. Ukoliko se rezultati podižu lično to je moguće učiniti svakim radnim danom u periodu od 07:30 do 15:30. Sve dodatne informacije možete dobiti na telefon 018 4204 013, ili putem mail-a: prijemnohigijena@gmail.com.

8. Za veći broj uzoraka i kontinuirano ispitivanje kod klijenata-pravnih lica postoji mogućnost sklapanja Ugovora (Zahtev za sklapanje ugovora uz poštovanje Opštih uslova poslovanja IZJZ Niš). Za konsultaciju oko načina sklapanja ugovora na raspolaganju vam je šef odeljenja/odseka (lekar-specijalista higijene) telefonom ili mejlom.

1. Pri predaji zahteva za pruženjem usluge, na osnovu traženih parametara analiza, izrađuje se specifikacija ka Službi računovodstva IZJZ Niš koje obračunava cenu usluga prema važećem cenovniku IZJZ Niš. 

2. Plaćanje se može izvršiti na račun Instituta za javno zdravlje Niš: 840-605667-34

3. Za sve bliže informacije oko cena usluge i načina plaćanja možete se obratiti Računovodstvu IZJZ Niš na tel. 018/226-448, 018/226-384 lok.113 ili putem mail-a: fakture@izjz-nis.org.rs.

Pitanje klijenta: Moja voda miriše na hlor, šta da radim?

Odgovor IZJZ Niš:

Svaki javni vodovodni sistem upotrebljava propisanu količinu hlora za dezinfekciju vode na izvorištima, tako da do krajnjeg potrošača stigne dovoljna koncentracija hlora, koja zadovoljava kriterijume higijenske ispravnosti i ispunjava obavezu zakonske regulative.

Pitanje klijenta: Da li je flaširana voda sigurnija od vode sa česme?

Odgovor IZJZ Niš:

Ne mora da znači da je flaširana voda sigurnija od vode sa slavine iako je višestruko skuplja.

Standardi kvaliteta, koji važe za flaširanu vodu bazirani su na standardima za vodu iz sistema vodosnabdevanja. Obe vrste vode su sigurne za piće ukoliko odgovaraju zahtevima standarda. Neke flaširane vode su više tretirane od vode iz slavine, a neke manje ili nimalo. Flaširane vode mogu biti korisne u nekim incidentnim situacijama (kada nestane voda iz sistema vodosnabdevanja ili se smanji pritisak u cevima) ili ih koriste osobe sa posebnim zdravstvenim potrebama. Inače, prilikom kupovine flaširane vode treba biti obazriv i pročitati informacije o poreklu, tretmanu i kvalitetu na etiketi. 

Pitanje klijenta: Zašto mi je voda nekada bela i mutna?

Odgovor IZJZ Niš:

Građani često misle da je u pitanju visoka koncentracija hlora, pa je voda bela i mutna. Ali, to nije istina.

Jedna od značajnih osobina vode je sposobnost da rastvara vazduh. Rastvorljivost vazduha u vodi opada sa povećanjem temperature, a raste sa porastom pritiska. Stoga se usled intervencija na vodovodnoj mreži i/ili u uslovima povećanja temperature naročito u prolećnom periodu može desiti da je voda na slavinama potrošača mlečno bela.

Usled isključenja vode prilikom intervencije na vodovodnoj mreži vazduh ostaje u cevima. Pri uključenju vode, nakon završene intervencije pritisak vode u cevovodu se obnovi i mnogo vazduha se rastvori u vodi. Višak vazduha koji se ne rastvori oslobađa se otvaranjem slavine na česmi uz karakterističan zvuk, a nakon toga kroz slavinu prolazi voda koja ima maksimalno rastvoren vazduh, za dati pritisak i temperaturu. Prolaskom kroz slavinu pritisak u vodi se smanjuje pa deo vazduha u vodi, sa smanjim pritiskom, postaje višak i formira mehuriće, dajući vodi mlečno beli izgled. Ako takvom vodom napunimo čašu voda će početi da se bistri od dna do vrha u trajanju od pola ili jednog minuta. Takva voda je bezbedna za piće.

Povećanjem temperature u prolećnom periodu javlja se razlika temperature vode u rezervoarima i vode u vodovodnoj mreži u smislu povećanja temperature u mreži usled čega je smanjena sposobnost vode da rastvara vazduh. Višak vazduha prouzrokovan promenom temperature će na slavini potrošača takođe uzrokovati mlečno belu boju koja će brzo nestati.

Pitanje klijenta: Ko je odgovoran da obezbedi sigurnost vode za piće?

Odgovor IZJZ Niš:

Preduzeća za vodosnabdevanje su odgovorna za higijensku ispravnost vode za piće koju isporučuju potrošačima.Takođe su u obavezi da informišu javnost kada postoje problemi koji ugrožavaju kvalitet vode.

Sistemi za vodosnabdevanje podležu zdravstvenom nadzoru i pod kontrolom su inspekcijskih organa. U okviru kontrole bezbednosti, voda za piće se analizira na različite parametre od strane ovlašćenih zdravstvenih ustanova (instituta i zavoda za javno zdravlje).

Pitanje klijenta:Koja je razlika između smoga i magle?

Odgovor IZJZ Niš:

Magla je kondenzovana vodena para, koja se javlja pri tlu, u prizemnom sloju atmosfere.

Kada se ukombinuju odgovarajuća količina vodene pare i odgovarajuća temperatura, dolazi do stvaranja magle.

Ako se u magli nalaze zagađujuće supstance, onda je reč o smogu.

Razlika je i u nijansi – pravi smog je tamnije boje, a čista magla je mlečne boje.

Reč smog potiče od kovanice nastale od dve engleske reči „smoke“ – dim i „fog“ – magla.

Pitanje klijenta:Koji su bazeni bezbedni za kupanje?

Odgovor IZJZ Niš:

Svi oni koji su pod kontinuiranim monitoringom od strane ovlašćenih zdravstvenih ustanova (instituta i zavoda za javno zdravlje).

Centar za higijenu i humanu ekologiju Instituta za javno zdravlje Niš zadovoljava zahteve standarda SRPS ISO/IEC 17025 kao laboratorija kompetentna za obavljanje poslova ispitivanja koji su specificirani u SERTIFIKATU O AKREDITACIJI broj 01-147 (OBIM AKREDITACIJE dostupan na linku Akreditacionog tela Srbije http://www.registar.ats.rs).

Za konsultaciju oko načina pružanja usluga na raspolaganju vam je šef Odeljenja za vode i vazduh (lekar-specijalista higijene) telefonom ili mejlom.

Kontrola uzoraka-uzorkovanje, laboratorijska analiza, stručno mišljenje o površinskim i otpadnim vodama

  1. Klijent, nakon obavljene konsultacije sa šefom odseka (telefonom ili mejlom), podnosi Zahtev za ispitivanje (na propisanom obrascu) putem elektronske pošte na mejl povodeizjznis@gmail.com. Na osnovu primenjenog Zahteva od klijenta, šef Odseka izrađuje Nalog za uzorkovanje. Uzorkivač Odseka obavlja uzorkovanje površinskih i otpadnih voda na terenu (ukoliko se otpadna voda izliva u recipijent, vrši se uzorkovanje dve površinske vode-iznad i ispod mesta izlivanja otpadne vode).

  2. Uzorak se predaje sa pratećom dokumentacijom (minimum popunjen Zahtev za ispitivanje sa detaljnim podacima o uzorku). Ukoliko je klijent sam obavio uzorkovanje, Centar se odriče od odgovornosti za fazu uzorkovanja i analize se rade na uzorku onakav kakav je primljen od klijenta. Ukoliko je uzorkovanje obavilo stručno lice Centra, Centar garantuje pouzdanost analiza i rezultati analiza imaju profesionalni karakter.

  3. Analiza uzorka se obavlja u akreditovanim laboratorijama (Odeljenje za sanitarnu mikrobiologiju i Odeljenje za sanitarnu hemiju). Na navedena odeljenja, uzorak dolazi pod jedinstvenim kodom tj. šifrom i analize se obavljaju na pouzdan i nepristrasan način, u skladu sa standardom laboratorije za ispitivanje. Za procenu usaglašenosti rezultata ispitivanja, primenjuje se Binarno Pravilo odlučivanja, sadržano u uputstvu UP.06.11.

  4. Nakon završenih analiza uzoraka, na Odeljenju za prijem uzoraka i izdavanje rezultata, kompletira se Izveštaj o ispitivanju. Sve informacije o klijentu-vlasniku uzoraka i toku analiza smatraju tretiraju se kao poverljive. Izveštaj o ispitivanju se odnosi samo na analizirani uzorak i ne može se koristiti za deklarisanje, označavanje i reklamiranje hrane i predmeta opšte upotrebe.

  5. Stručno mišljenje lekara-specijaliste higijene se izdaje na osnovu kompletnog Izveštaja o ispitivanju (analize urađene na mikrobiološke i fizičko-hemijske analize) ukoliko je uzorkovanje izvršilo stručno lice Centra.

  6. Izveštaj o ispitivanju se izdaje klijentu (lično preuzimanje, dostavljanje poštom, dostavljanje putem elektronske pošte) i odnose se samo na analizirani uzorak. Ukoliko se rezultati podižu lično to je moguće učiniti svakim radnim danom u periodu od 07:30 do 15:30. Sve dodatne informacije možete dobiti na telefon 018 4204 013, ili putem mail-a: prijemnohigijena@gmail.com.

Za veći broj uzoraka i kontinuirano ispitivanje kod klijenata-pravnih lica postoji mogućnost sklapanja Ugovora (Zahtev za sklapanje ugovora uz poštovanje Opštih uslova poslovanja IZJZ Niš). Za konsultaciju oko načina sklapanja ugovora na raspolaganju vam je šef Odseka Dr sci med Snežana Savić, specijalista higijene sa medicinskom ekologijom (018/4233584 lokal 138 ili mejl povodeizjznis@gmail.com).

  1. Pri predaji zahteva za pruženjem usluge, na osnovu traženih parametara analiza, izrađuje se specifikacija ka Službi računovodstva IZJZ Niš koje obračunava cenu usluga prema važećem cenovniku IZJZ Niš.

  2. Plaćanje se može izvršiti na račun Instituta za javno zdravlje Niš: 840-605667-34

  3. Za sve bliže informacije oko cena usluge i načina plaćanja možete se obratiti Računovodstvu IZJZ Niš na tel. 018/226-448, 018/226-384 lok.113 ili putem mejla: fakture@izjz-nis.org.rs.

Pitanje klijenta: Da li se uzorci površinskih i otpadnih voda za analizu mogu doneti lično u IZJZ Niš?

Odgovor IZJZ Niš: Mogu, ali pouzdan rezultat garantujemo ukoliko uzorkovanje obavi stručno lice iz Instituta. Jedino ukoliko uzorkovanje obavi stručno lice, IZJZ izdaje specijalističko/stručno mišljenje.

Pitanje klijenta: Koji parametri u uzorcima površinskih i otpadnih voda su akreditovani?

Odgovor IZJZ Niš: Akreditovani parametri su navedeni u obimu akreditacije (OBIM AKREDITACIJE dostupan na linku Akreditacionog tela Srbije http://www.registar.ats.rs/ pod brojem 01-147).

Pitanje klijenta: Koje usluge pružate a koje mi mogu pomoći u odgovornom obavljanju poslova?

Odgovor IZJZ Niš: Stručnjaci odseka obavljaju sanitarne nadzore nad svim objektima. Nakon terenskog nadzora, izrađuje se izveštaj sa predlogom mera koji klijentu daje konkretne smernice za odgovorno obavljanje poslova.

Centar za higijenu i humanu ekologiju Instituta za javno zdravlje Niš zadovoljava zahteve standarda SRPS ISO/IEC 17025 kao laboratorija kompetentna za obavljanje poslova ispitivanja koji su specificirani u SERTIFIKATU O AKREDITACIJI broj 01-147 (OBIM AKREDITACIJE dostupan na linku Akreditacionog tela Srbije http://www.registar.ats.rs).

Za konsultaciju oko načina pružanja usluga na raspolaganju vam je šef Odseka Dr sci med Snežana Savić, specijalista higijene sa medicinskom ekologijom (018/4233584 lokal 138 ili mejl povodeizjznis@gmail.com).

Pravilno uzorkovanje vode

Pravilno uzorkovanje vode je od presudne važnosti za pravilnu analizu i ocenu njenog kvaliteta, odnosno zdravstvene ispravnosti.

Da bi rezultati laboratorijskog ispitivanja vode za piće odgovarali stvarnom kvalitetu vode, potrebno je uzorke uzeti i dostaviti na propisan način, u propisnoj ambalaži.

Preporučujemo da uzorkovanje obavi stručno lice Centra (neophodan dogovor sa šefom odeljenja/odseka lekarom-specijalistom higijene telefonom ili mejlom). tel: 064/8186599 email: vodezapiceizjznis@gmail.com

Ambalaža za uzimanje uzoraka vode obimu Osnovne fizičko-hemijske i mikrobiološke analize podrazumeva:

a) za hemijsku analizu – hemijski čistu bocu od neke flaširane vode (nikako flaša od gazirane vode, sokova i alkoholnih pića) od 1-1,5L; (kupiti neku od flaširanih voda, presuti sadržaj u bokal, a praznu flašu iskoristiti za uzorkovanje)

b) za mikrobiološku analizu – sterilnu posudu od 500 ml

Postupak uzimanja uzorka vode sa slavine

Uzorak vode se uzima na točećem mestu gde se najčešće koristi voda za piće.

Treba izbegavati slavine koje su u vezi sa uređajima za preradu vode (npr.bojleri, omekšivači,…), slavine u toaletima, u prostorijama za skladištenje hemikalija, zaprljane slavine, neispravne slavine, one u kojima se meša topla i hladna voda, i slavine ispod kojih je otežano ili nemoguće postavljanje posude za uzorkovanje.

Pravilan postupak uzorkovanja vode za laboratorijsko ispitivanje podrazumeva sledeće:

  • Pre uzimanja uzoraka vode sa slavine skinuti sve dodatne metalne ili plastične delove (filtere, mrežice, creva i dr.);
  • Odvrnuti slavinu i pustiti da voda ističe umerenim mlazom 3-5 minuta;
  • Bocu za hemijsku analizu 2-3 puta mućkanjem isprati vodom koja se ispituje, a zatim je napuniti tako da ostane slobodno 3-4 cm do vrha;
  • Obavezno dezinfikovati otvor slavine (metalnu slavinu kratko izložiti otvorenom plamenu, plastičnu prebrisati 70% alkoholom);
  • Sterilnu bocu za mikrobiološku analizu oprezno otvoriti i brzo staviti pod mlaz vode, vodeći računa da tom prilikom ne dođe do zagađenja slavine, unutrašnjeg dela boce ili poklopca. Neophodno je bocu napuniti do vrha.

Transport do laboratorije IZJZ NIŠ treba da traje što kraće. Ukoliko transport traje duže od jednog časa uzorke staviti u ručni frižider sa plastičnom flašom koja je napunjena vodom i zamrznuta (voditi računa da uzorci vode ne dolaze u direktni kontakt za zaleđenom flašom, da se ne bi zaledili pri transportu).

Prijem uzoraka je svakog radnog dana od 08:00 – 12:00h. Mesto predaje uzoraka je Institut za javno zdravlje Niš, odnosno Odeljenje za prijem materijala i izdavanje rezultata (Ulaz br. 5 preko puta laboratorije Vatreno oko).

Preuzimanje Izveštaja o ispitivanju je svakog radnog dana od 12:00 – 14:00h. Institut za javno zdravlje Niš, odnosno Odeljenje za prijem materijala i izdavanje rezultata (Ulaz br. 5 preko puta laboratorije Vatreno oko).

Za analizu i obradu uzorka vode potrebno je 7 i više dana od dana prijema.

Kontakt telefon: 018 4204 013

Elektronska pošta: prijemnohigijena@gmail.com.