Контрола фактора животне средине
Информације о акредитацији
Одсек за обезбеђивање и контролу квалитета по ISO 17025
Центар за хигијену и хуману екологију је акредитован од 2005. године према стандарду SRPS ISO/IEC 17025. (Сертификат о акредитацији бр 01-147). Центар за хигијену и хуману екологију је акредитован за следеће врсте испитивања и активности:
Физичка, хемијска, сензорска и микробиолошка испитивања воде
Физичка, хемијска, сензорска и микробиолошка испитивања хране
Хемијска испитивања хране за животиње.
Хемијска испитивања дувана и дуванских производа.
Физичка, хемијска и сензорска испитивања предмета опште употребе
Микробиолошка испитивања предмета опште употребе.
Физичка и хемијска испитивања ваздуха (амбијентални ваздух)..
Узорковање воде и хране у сврху физичко-хемијских и микробиолошких испитивања.
Узорковања узорака са површина у сврху микробиолошких испитивања..
Узорковање ваздуха у сврху физичко-хемијских испитивања.
У Обиму акредитације, детаљно су наведене су све методе испитивања за које Центар поседује акредитацију.
Одсек за обезбеђивање и контролу квалитета по ISO 17025 је одговоран за спровођење активности за обезбеђење и контролу квалитета акредитованих активности у Центру за хигијену и хуману екологију. У ту сврху планира, развија и надгледа систем квалитета и обезбеђује његову усклађеност са важећом регулативом и смерницама.
Одсек доноси планове рада, циљеве и активности за њихово остварење. Надгледа извршење усвојених планова преко извештаја које подносе шефови одељења и друга одговорна лица. Одсек је одговоран је за обезбеђивање процеса потребних за утврђивање, примену и одржавање система менаџмента квалитета у складу са међународним стандардом SRPS ISO 17025. Обезбеђује да се систем менаџмента, који се односи на квалитет рада у лабораторији, непрекидно спроводи и прати. Одсек Извештава највише руководство о делотворности и стању система квалитета као и о свим потребама за његовим побољшањем. Контролише документовање поступака у Центру одговарајућим стандардним оперативним процедурама и упутствима, односно врши контролу докумената из система квалитета. Израђује годишњи распоред интерних провера система квалитета и спроводи интерне провере. Руководи активностима које следе након интерних и екстерних провера да би се обезбедило отклањање утврђених неусаглашености спровођењем корективних мера. Одсек прати реализацију планираних обука. Прати активности везаних за увођење нових метода у рад, активности око валидације и верификације метода, активности око прорачуна мерних несигурности метода, активности за израду контролних карти у лабораторији, активности у учествовању у међу-лабораторијским испитивањима. На Одсеку се врши преиспитивање анкета о задовољства корисника и учествује у решавању приговора корисника. Одсек израђује периодичне извештаје о резултатима међулабораторијског поређења, о опреми, о валидацији метода, о повратним информацијама од корисника, о корективним мерама, приговорима, о променама у обиму и врсти посла, у складу са стандаром SRPS ISO/IEC 17025.
У циљу успешне сарадње са свим корисницима услуга Одсек је у сарадњи са правном службом дефинисао Опште услове пословања ИЗЈЗ Ниш. Дефинисао је да се на основу важећих процедура и упутстава, сви послови се обављају на основу Захтева за испитивање, и на основу Уговора (Захтев за склапање уговора). За процену усаглашености резултата испитивања добијених током рада, примењује се Бинарно Правило одлучивања, садржано у Упутству УП.06.11 Правило одлучивања.
На основу документације система менаџмента које је дефинисао Одсек за обезбеђивање и контролу квалитета по ISO 17025, резултати испитивања се односе само на испитивани узорак. Извештај о испитивању који издаје Центар за хигијену и хуману екологију се не сме умножавати, изузев у целини и уз сагласност ИЗЈЗ Ниш.
Када лабораторија није одговорна за фазу узорковања, резултати се примењују на узорак онакав какав је примљен. Лабораторија се одриче одговорности о подацима о узорку и узорковању, који су добијени од корисника услуга. Извештај о испитивању не сме се користити за декларисање, означавање и рекламирање хране и предмета опште употребе.
ИНФОРМАЦИЈЕ ЗА КОРИСНИКЕ УСЛУГА
1) Обим акредитације Института за јавно здравље Ниш
3) Политика квалитета Центра за хигујену и хуману екологију
5) Општи услове пословања ИЗЈЗ Ниш
8) Изјава о усаглашености
Када корисник услуга захтева процену усаглашености резултата испитивања, у Центру за хигијену и хуману екологију примењује се Бинарно правило одлучивања, описано у Упутству УП.06.11 Правило одлучивања (у складу са упутством ILAC-G8:09/2019, тачка: 4.2.1 Бинарно правило одлучивања). Корисник услуга може захтевати и неко друго Правило одлучивања описано у упутству УП.06.11. У упутству су описана четри Правила одлучивања:
- Бинарно Правило одлучивања (Binary Statement for Simple Acceptance Rule) (заштитни опсег, 𝑤=0))
- Бинарно Правило одлучивања са заштитним опсегом (заштитни опсег, 𝑤=TL – AL) (Binary Statement with Guard Band)
- Не-бинарно Правило одлучивања са заштитним опсегом (w=U) (Non-binary Statement with Guard Band )
- Правило са калкулисаним заштитним опсегом
Корисник услуга може захтевати од лабораторије Правило одлучивања које није наведено у упутству и које је у складу са његовим потребама.
Кориснику се саветује, да пре подношења Захтева за издавањем Изјаве о усаглашености, обави консултацију са стручним особљем лабораторије у вези избора Правила одлучивања, које ће узети у обзир ниво ризика (као што су лажно прихватање и лажно одбијање и статистичке претпоставке).
9) Приговори
Корисник може упутити приговор у вези са активностима Центра за хигијену и хуману екологију. Решавање приговора се обавља у складу са документованом процедуром ПР.14 Процедура решавања приговора. Центар за хигијену и хуману екологију ће:
– размотрити оправданост приговора, и извршити преиспитивање свих иформација у вези са приговором
– предузети одговарајуће мере за решавање приговора
– подносиоца приговора обавестити исходу приговора.
Контрола узорака-узорковање, лабораторијска анализа, стручно мишљење о здравственој исправности/безбедности хране и предмета опште употребе (поу)
Начин пружања услуге
Контролу узорака клијент обавља: достављањем узорака лично или путем брзе поште. Место предаје узорака је Институт за јавно здравље Ниш, односно Одељење за пријем материјала и издавање резултата (Улаз бр. 5 преко пута лабораторије Ватрено око). Радно време Одељења радним данима је у интервалу од 07:30 до 15:30.
Узорак се предаје са пратећом документацијом (минимум попуњен Захтев за испитивање са детаљним подацима о узорку). Уколико је клијент сам обавио узорковање, Центар се одриче од одговорности за фазу узорковања и анализе се раде на узорку онакав какав је примљен од клијента. Уколико је узорковање обавило стручно лице Центра, Центар гарантује поузданост анализа и резултати анализа имају професионални карактер.
Узорковање је поступак који професионално обавља стручно лице Центра. Клијент није стручно лице и нестручним узорковањем смањује се за мин 30% поузданост анализа (могућност контаминације узорка, температурни услови транспорта узорка, адекватно паковање узорка и др. услови утичу на квалитет узорковања). Препоручујемо да узорковање обави стручно лице Центра (неопходан договор са шефом одељења лекаром-специјалистом хигијене телефоном 064/8186599 или мејлом hranaizjznis@gmail.com- за храну, ПОУ, брисеве из кухиња и дијететске суплементе).
Анализа узорка се обавља у акредитованим лабораторијама (Одељење за санитарну микробиологију и Одељење за санитарну хемију). На наведена одељења, узорак долази под јединственим кодом тј. шифром и анализе се обављају на поуздан и непристрасан начин, у складу са стандардом лабораторије за испитивање. За процену усаглашености резултата испитивања, примењује се Бинарно Правило одлучивања, садржано у упутству УП.06.11.
Након завршених анализа узорака, на Одељењу за пријем узорака и издавање резултата, комплетира се Извештај о испитивању. Све информације о клијенту-власнику узорака и току анализа сматрају третирају се као поверљиве. Извештај о испитивању се односи само на анализирани узорак и не може се користити за декларисање, означавање и рекламирање хране и предмета опште употребе.
Стручно мишљење лекара-специјалисте хигијене се издаје на основу комплетног Извештаја о испитивању (анализе урађене на здравствену исправност) уколико је узорковање извршило стручно лице Центра.
Извештај о испитивању се издаје клијенту (лично преузимање, достављање поштом, достављање путем електронске поште) и односе се само на анализирани узорак. Уколико се резултати подижу лично то је могуће учинити сваким радним даном у периоду од 07:30 до 15:30. Све додатне информације можете добити на телефон 018 4204 013, или путем mail-а: prijemnohigijena@gmail.com.
За већи број узорака и континуирано испитивање код клијената-правних лица постоји могућност склапања Уговора (Захтев за склапање уговора уз поштовање Општих услова пословања ИЗЈЗ Ниш). За консултацију око начина склапања уговора на располагању вам је шеф одељења/одсека (лекар-специјалиста хигијене) телефоном 064/8186599 или мејлом hranaizjznis@gmail.com.
Цена услуге и начин плаћања
При предаји захтева за пружењем услуге, на основу тражених параметара анализа, израђује се спецификација ка Служби рачуноводства ИЗЈЗ Ниш које обрачунава цену услуга према важећем ценовнику ИЗЈЗ Ниш.
Плаћање се може извршити на рачун Института за јавно здравље Ниш: 840-605667-34
За све ближе информације око цена услуге и начина плаћања можете се обратити Рачуноводству ИЗЈЗ Ниш на тел. 018/226-448, 018/226-384 лок.113 или путем mail-а: fakture@izjz-nis.org.rs.
Најчешћа питања клијената
Питање клијента: Да ли се узорци хране и предмети опште употребе за анализу могу донети лично у пријемно одељење Центра за хигијену и хуману екологију?
Одговор ИЗЈЗ Ниш: Могу, али за поуздан резултат гарантујемо уколико узорковање обави стручно лице из Института. Једино уколико узорковање обави стручно лице, ИЗЈЗ издаје специјалистичко/стручно мишљење.
Питање клијента: Које врсте узорака хране и предмета опште употребе анализирате?
Одговор ИЗЈЗ Ниш: Акредитовани параметри су наведени у обиму акредитације (OBIM AKREDITACIJE доступан на линку Акредитационог тела Србије http://www.registar.ats.rs/ под бројем 01-147).
Врсте узорака хране: храна (сировине, полупроизводи, финални производи у оригиналној амабалажи или рифузу), дијететски производи/додаци
Врсте узорака ПОУ: посуђе и прибор за јело, амбалажа за паковање и чување намирница и предмета опште употребе и полупроизводи за производњу амбалаже, козметички производе и сировине за њихову производњу, средства за прање и чишћење у домаћинству и индустрији и сировине за њихову производњу, дечије играчке, дуван и дуванске прерађевине
Питање клијента: Које услуге везане за безбедност хране пружате а које ми могу помоћи у одговорном обављању послова?
Одговор ИЗЈЗ Ниш: Уколико сте субјекат у пословању храном, потребно је водите рачуна о енергетској и биолошкој вредности хране (неопходна анализа) као и о санитарно-хигијенској ситуацији у објекту за производњу на основу бактериолошке анализе брисева (неопходан надзор од стране лекара-специјалисте хигијене и узорковање брисева у објекту од стране стручног лица Центра).
Информације о акредитацији
Центар за хигијену и хуману екологију Института за јавно здравље Ниш задовољава захтеве стандарда SRPS ISO/IEC 17025 као лабораторија компетентна за обављање послова испитивања који су специфицирани у СЕРТИФИКАТУ О АКРЕДИТАЦИЈИ број 01-147 (OBIM AKREDITACIJE доступан на линку Акредитационог тела Србије http://www.registar.ats.rs/).
За консултацију око начина пружања услуга на располагању вам је шеф Одељења за здравствену исправност намирница и поу (лекар-специјалиста хигијене) телефоном или мејлом.
Контрола узорака-узорковање воде за пиће, лабораторијска анализа, стручно мишљење о хигијенској исправности воде за пиће
Начин пружања услуге
1. Контролу узорака клијент обавља: достављањем узорака лично или путем брзе поште. Место предаје узорака је Институт за јавно здравље Ниш, односно Одељење за пријем материјала и издавање резултата (Улаз бр. 5 преко пута лабораторије Ватрено око). Радно време Одељења радним данима је у интервалу од 07:30 до 15:30.
2. Узорак се предаје са пратећом документацијом (минимум попуњен Захтев за испитивање са детаљним подацима о узорку). Уколико је клијент сам обавио узорковање, Центар се одриче од одговорности за фазу узорковања и анализе се раде на узорку онакав какав је примљен од клијента. Уколико је узорковање обавило стручно лице Центра, Центар гарантује поузданост анализа и резултати анализа имају професионални карактер.
3. Узорковање је поступак који професионално обавља стручно лице Центра. Клијент није стручно лице и нестручним узорковањем смањује се за мин 30% поузданост анализа (могућност контаминације узорка, температурни услови транспорта узорка, адекватно паковање узорка и др. услови утичу на квалитет узорковања). Препоручујемо да узорковање обави стручно лице Центра (неопходан договор са шефом одељења/одсека лекаром-специјалистом хигијене телефоном или мејлом). тел: 064/8186599 емаил: vodezapiceizjznis@gmail.com
4. Анализа узорка се обавља у акредитованим лабораторијама (Одељење за санитарну микробиологију и Одељење за санитарну хемију). На наведена одељења, узорак долази под јединственим кодом тј. шифром и анализе се обављају на поуздан и непристрасан начин, у складу са стандардом лабораторије за испитивање. За процену усаглашености резултата испитивања, примењује се Бинарно Правило одлучивања, садржано у упутству УП.06.11.
5. Након завршених анализа узорака, на Одељењу за пријем узорака и издавање резултата, комплетира се Извештај о испитивању. Све информације о клијенту-власнику узорака и току анализа сматрају третирају се као поверљиве. Извештај о испитивању се односи само на анализирани узорак и не може се користити за декларисање, означавање и рекламирање хране и предмета опште употребе.
6. Стручно мишљење лекара-специјалисте хигијене се издаје на основу комплетног Извештаја о испитивању (анализе урађене на здравствену исправност) уколико је узорковање извршило стручно лице Центра.
7. Извештај о испитивању се издаје клијенту (лично преузимање, достављање поштом, достављање путем електронске поште) и односе се само на анализирани узорак. Уколико се резултати подижу лично то је могуће учинити сваким радним даном у периоду од 07:30 до 15:30. Све додатне информације можете добити на телефон 018 4204 013, или путем маил-а: prijemnohigijena@gmail.com.
8. За већи број узорака и континуирано испитивање код клијената-правних лица постоји могућност склапања Уговора (Захтев за склапање уговора уз поштовање Општих услова пословања ИЗЈЗ Ниш). За консултацију око начина склапања уговора на располагању вам је шеф одељења/одсека (лекар-специјалиста хигијене) телефоном или мејлом.
Цена услуге и начин плаћања
1. При предаји захтева за пружењем услуге, на основу тражених параметара анализа, израђује се спецификација ка Служби рачуноводства ИЗЈЗ Ниш које обрачунава цену услуга према важећем ценовнику ИЗЈЗ Ниш.
2. Плаћање се може извршити на рачун Института за јавно здравље Ниш: 840-605667-34
3. За све ближе информације око цена услуге и начина плаћања можете се обратити Рачуноводству ИЗЈЗ Ниш на тел. 018/226-448, 018/226-384 лок.113 или путем маил-а: фактуре@изјз-нис.орг.рс.
Најчешћа питања клијената
Питање клијента: Моја вода мирише на хлор, шта да радим?
Одговор ИЗЈЗ Ниш:
Сваки јавни водоводни систем употребљава прописану количину хлора за дезинфекцију воде на извориштима, тако да до крајњег потрошача стигне довољна концентрација хлора, која задовољава критеријуме хигијенске исправности и испуњава обавезу законске регулативе.
Питање клијента: Да ли је флаширана вода сигурнија од воде са чесме?
Одговор ИЗЈЗ Ниш:
Не мора да значи да је флаширана вода сигурнија од воде са славине иако је вишеструко скупља.
Стандарди квалитета, који важе за флаширану воду базирани су на стандардима за воду из система водоснабдевања. Обе врсте воде су сигурне за пиће уколико одговарају захтевима стандарда. Неке флаширане воде су више третиране од воде из славине, а неке мање или нимало. Флаширане воде могу бити корисне у неким инцидентним ситуацијама (када нестане вода из система водоснабдевања или се смањи притисак у цевима) или их користе особе са посебним здравственим потребама. Иначе, приликом куповине флаширане воде треба бити обазрив и прочитати информације о пореклу, третману и квалитету на етикети.
Питање клијента: Зашто ми је вода некада бела и мутна?
Одговор ИЗЈЗ Ниш:
Грађани често мисле да је у питању висока концентрација хлора, па је вода бела и мутна. Али, то није истина.
Једна од значајних особина воде је способност да раствара ваздух. Растворљивост ваздуха у води опада са повећањем температуре, а расте са порастом притиска. Стога се услед интервенција на водоводној мрежи и/или у условима повећања температуре нарочито у пролећном периоду може десити да је вода на славинама потрошача млечно бела.
Услед искључења воде приликом интервенције на водоводној мрежи ваздух остаје у цевима. При укључењу воде, након завршене интервенције притисак воде у цевоводу се обнови и много ваздуха се раствори у води. Вишак ваздуха који се не раствори ослобађа се отварањем славине на чесми уз карактеристичан звук, а након тога кроз славину пролази вода која има максимално растворен ваздух, за дати притисак и температуру. Проласком кроз славину притисак у води се смањује па део ваздуха у води, са смањим притиском, постаје вишак и формира мехуриће, дајући води млечно бели изглед. Ако таквом водом напунимо чашу вода ће почети да се бистри од дна до врха у трајању од пола или једног минута. Таква вода је безбедна за пиће.
Повећањем температуре у пролећном периоду јавља се разлика температуре воде у резервоарима и воде у водоводној мрежи у смислу повећања температуре у мрежи услед чега је смањена способност воде да раствара ваздух. Вишак ваздуха проузрокован променом температуре ће на славини потрошача такође узроковати млечно белу боју која ће брзо нестати.
Питање клијента: Ко је одговоран да обезбеди сигурност воде за пиће?
Одговор ИЗЈЗ Ниш:
Предузећа за водоснабдевање су одговорна за хигијенску исправност воде за пиће коју испоручују потрошачима.Такође су у обавези да информишу јавност када постоје проблеми који угрожавају квалитет воде.
Системи за водоснабдевање подлежу здравственом надзору и под контролом су инспекцијских органа. У оквиру контроле безбедности, вода за пиће се анализира на различите параметре од стране овлашћених здравствених установа (института и завода за јавно здравље).
Питање клијента:Која је разлика између смога и магле?
Одговор ИЗЈЗ Ниш:
Магла је кондензована водена пара, која се јавља при тлу, у приземном слоју атмосфере.
Када се укомбинују одговарајућа количина водене паре и одговарајућа температура, долази до стварања магле.
Ако се у магли налазе загађујуће супстанце, онда је реч о смогу.
Разлика је и у нијанси – прави смог је тамније боје, а чиста магла је млечне боје.
Реч смог потиче од кованице настале од две енглеске речи „смоке“ – дим и „фог“ – магла.
Питање клијента:Који су базени безбедни за купање?
Одговор ИЗЈЗ Ниш:
Сви они који су под континуираним мониторингом од стране овлашћених здравствених установа (института и завода за јавно здравље).
Информације о акредитацији
Центар за хигијену и хуману екологију Института за јавно здравље Ниш задовољава захтеве стандарда СРПС ИСО/ИЕЦ 17025 као лабораторија компетентна за обављање послова испитивања који су специфицирани у СЕРТИФИКАТУ О АКРЕДИТАЦИЈИ број 01-147 (ОБИМ АКРЕДИТАЦИЈЕ доступан на линку Акредитационог тела Србије хттп://www.регистар.атс.рс/).
За консултацију око начина пружања услуга на располагању вам је шеф Одељења за воде и ваздух (лекар-специјалиста хигијене) телефоном или мејлом.
Контрола узорака-узорковање, лабораторијска анализа, стручно мишљење о површинским и отпадним водама
Начин пружања услуге
Клијент, након обављене консултације са шефом одсека (телефоном или мејлом), подноси Захтев за испитивање (на прописаном обрасцу) путем електронске поште на мејл povodeizjznis@gmail.com. На основу примењеног Захтева од клијента, шеф Одсека израђује Налог за узорковање. Узоркивач Одсека обавља узорковање површинских и отпадних вода на терену (уколико се отпадна вода излива у реципијент, врши се узорковање две површинске воде-изнад и испод места изливања отпадне воде).
Узорак се предаје са пратећом документацијом (минимум попуњен Захтев за испитивање са детаљним подацима о узорку). Уколико је клијент сам обавио узорковање, Центар се одриче од одговорности за фазу узорковања и анализе се раде на узорку онакав какав је примљен од клијента. Уколико је узорковање обавило стручно лице Центра, Центар гарантује поузданост анализа и резултати анализа имају професионални карактер.
Анализа узорка се обавља у акредитованим лабораторијама (Одељење за санитарну микробиологију и Одељење за санитарну хемију). На наведена одељења, узорак долази под јединственим кодом тј. шифром и анализе се обављају на поуздан и непристрасан начин, у складу са стандардом лабораторије за испитивање. За процену усаглашености резултата испитивања, примењује се Бинарно Правило одлучивања, садржано у упутству УП.06.11.
Након завршених анализа узорака, на Одељењу за пријем узорака и издавање резултата, комплетира се Извештај о испитивању. Све информације о клијенту-власнику узорака и току анализа сматрају третирају се као поверљиве. Извештај о испитивању се односи само на анализирани узорак и не може се користити за декларисање, означавање и рекламирање хране и предмета опште употребе.
Стручно мишљење лекара-специјалисте хигијене се издаје на основу комплетног Извештаја о испитивању (анализе урађене на микробиолошке и физичко-хемијске анализе) уколико је узорковање извршило стручно лице Центра.
Извештај о испитивању се издаје клијенту (лично преузимање, достављање поштом, достављање путем електронске поште) и односе се само на анализирани узорак. Уколико се резултати подижу лично то је могуће учинити сваким радним даном у периоду од 07:30 до 15:30. Све додатне информације можете добити на телефон 018 4204 013, или путем mail-а: prijemnohigijena@gmail.com.
За већи број узорака и континуирано испитивање код клијената-правних лица постоји могућност склапања Уговора (Захтев за склапање уговора уз поштовање Општих услова пословања ИЗЈЗ Ниш). За консултацију око начина склапања уговора на располагању вам је шеф Одсека Др сци мед Снежана Савић, специјалиста хигијене са медицинском екологијом (018/4233584 локал 138 или мејл povodeizjznis@gmail.com).
Цена услуге и начин плаћања
При предаји захтева за пружењем услуге, на основу тражених параметара анализа, израђује се спецификација ка Служби рачуноводства ИЗЈЗ Ниш које обрачунава цену услуга према важећем ценовнику ИЗЈЗ Ниш.
Плаћање се може извршити на рачун Института за јавно здравље Ниш: 840-605667-34
За све ближе информације око цена услуге и начина плаћања можете се обратити Рачуноводству ИЗЈЗ Ниш на тел. 018/226-448, 018/226-384 лок.113 или путем мејла: fakture@izjz-nis.org.rs.
Најчешћа питања клијената
Питање клијента: Да ли се узорци површинских и отпадних вода за анализу могу донети лично у ИЗЈЗ Ниш?
Одговор ИЗЈЗ Ниш: Могу, али поуздан резултат гарантујемо уколико узорковање обави стручно лице из Института. Једино уколико узорковање обави стручно лице, ИЗЈЗ издаје специјалистичко/стручно мишљење.
Питање клијента: Који параметри у узорцима површинских и отпадних вода су акредитовани?
Одговор ИЗЈЗ Ниш: Акредитовани параметри су наведени у обиму акредитације (OBIM AKREDITACIJE доступан на линку Акредитационог тела Србије http://www.registar.ats.rs/ под бројем 01-147).
Питање клијента: Које услуге пружате а које ми могу помоћи у одговорном обављању послова?
Одговор ИЗЈЗ Ниш: Стручњаци одсека обављају санитарне надзоре над свим објектима. Након теренског надзора, израђује се извештај са предлогом мера који клијенту даје конкретне смернице за одговорно обављање послова.
Информације о акредитацији
Центар за хигијену и хуману екологију Института за јавно здравље Ниш задовољава захтеве стандарда SRPS ISO/IEC 17025 као лабораторија компетентна за обављање послова испитивања који су специфицирани у СЕРТИФИКАТУ О АКРЕДИТАЦИЈИ број 01-147 (OBIM AKREDITACIJE доступан на линку Акредитационог тела Србије http://www.registar.ats.rs/).
За консултацију око начина пружања услуга на располагању вам је шеф Одсека Др сци мед Снежана Савић, специјалиста хигијене са медицинском екологијом (018/4233584 локал 138 или мејл povodeizjznis@gmail.com).
Правилно узорковање воде
Правилно узорковање воде је од пресудне важности за правилну анализу и оцену њеног квалитета, односно здравствене исправности.
Да би резултати лабораторијског испитивања воде за пиће одговарали стварном квалитету воде, потребно је узорке узети и доставити на прописан начин, у прописној амбалажи.
Препоручујемо да узорковање обави стручно лице Центра (неопходан договор са шефом одељења/одсека лекаром-специјалистом хигијене телефоном или мејлом). тел: 064/8186599 емаил: vodezapiceizjznis@gmail.com
Амбалажа за узимање узорака воде обиму Основне физичко-хемијске и микробиолошке анализе подразумева:
a) за хемијску анализу – хемијски чисту боцу од неке флаширане воде (никако флаша од газиране воде, сокова и алкохолних пића) од 1-1,5L; (купити неку од флашираних вода, пресути садржај у бокал, а празну флашу искористити за узорковање)
b) за микробиолошку анализу – стерилну посуду од 500 ml
Поступак узимања узорка воде са славине
Узорак воде се узима на точећем месту где се најчешће користи вода за пиће.
Треба избегавати славине које су у вези са уређајима за прераду воде (нпр.бојлери, омекшивачи,…), славине у тоалетима, у просторијама за складиштење хемикалија, запрљане славине, неисправне славине, оне у којима се меша топла и хладна вода, и славине испод којих је отежано или немогуће постављање посуде за узорковање.
Правилан поступак узорковања воде за лабораторијско испитивање подразумева следеће:
- Пре узимања узорака воде са славине скинути све додатне металне или пластичне делове (филтере, мрежице, црева и др.);
- Одврнути славину и пустити да вода истиче умереним млазом 3-5 минута;
- Боцу за хемијску анализу 2-3 пута мућкањем испрати водом која се испитује, а затим је напунити тако да остане слободно 3-4 cm до врха;
- Обавезно дезинфиковати отвор славине (металну славину кратко изложити отвореном пламену, пластичну пребрисати 70% алкохолом);
- Стерилну боцу за микробиолошку анализу опрезно отворити и брзо ставити под млаз воде, водећи рачуна да том приликом не дође до загађења славине, унутрашњег дела боце или поклопца. Неопходно је боцу напунити до врха.
Транспорт до лабораторије ИЗЈЗ НИШ треба да траје што краће. Уколико транспорт траје дуже од једног часа узорке ставити у ручни фрижидер са пластичном флашом која је напуњена водом и замрзнута (водити рачуна да узорци воде не долазе у директни контакт за залеђеном флашом, да се не би заледили при транспорту).
Пријем узорака је сваког радног дана од 08:00 – 12:00h. Место предаје узорака је Институт за јавно здравље Ниш, односно Одељење за пријем материјала и издавање резултата (Улаз бр. 5 преко пута лабораторије Ватрено око).
Преузимање Извештаја о испитивању је сваког радног дана од 12:00 – 14:00h. Институт за јавно здравље Ниш, односно Одељење за пријем материјала и издавање резултата (Улаз бр. 5 преко пута лабораторије Ватрено око).
За анализу и обраду узорка воде потребно је 7 и више дана од дана пријема.
Контакт телефон: 018 4204 013
Електронска пошта: prijemnohigijena@gmail.com.